Saturday 19 March 2011

Masa Itu Jiwa Dunia-siapakah aku di hadapan tuhanku??

                       
Masa Itu Jiwa Dunia –Siapakah Aku Di Hadapan Tuhanku??

SUBUHNYA
-Di manakah aku berada
-masih enak di dlm kelambu rindu
-Sambil berfoya-foya dengan waktu
-Masa bagai menderu
-Terlupa aku di hujung waktu
-Siapakah aku di hadapan tuhanku?

ZOHORNYA
-Aku lebih memikirkan kelaparan, kehausan dan rehatku
-Aku lebih memetingkan jawatanku
-Aku bertolak ansur dengan waktu
-Aku gembira membilang keuntungan
-Aku terlupa berapa besar kerugian jika aku menggadaikan sebuah ketaatan
-Siapakah aku di hadapan tuhanku?

ASARNYA
-Aku lupa warna masa
-Cepat berubah bagai ditolak-tolak
-Aku masih dengan secawan kopiku
-Terlupa panas tidak di hujung kepala
-Aku masih bercerita
-Siapakah aku di hadapan tuhanku?

MAGHRIBNYA
-Aku melihat warna malam tetapi aku masih berlegar-legar..disebalik tabirnya
-Mencari sisa-sisa keseronokan
-Tiada terasa ruang masa yang semakin singkat
-jalan yang bertongkat-tongkat
-Siapakah aku di hadapan tuhanku?

ISYAKNYA
-Kerana masa yang panjang, aku membiarkan penat menghimpit dadaku
-Membiarkan kelesuan menggangguku
-Aku rela terlena sambil menarik selimut biru
-Bercumbu-cumbu dengan waktuku
-kini aku tertanya-tanya
-Sampai bila aku akan melambatkan sujudku
-Apabila Azan berkumandang lagi
-Aku tak akan biarkan….Masjid menjadi lebih sepi
-Kerana di hujung hidupku ini ada mati
-Bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sana
-Bagi ruangku dibiarkan kosong
-Jika wajahku menjadi asing pada mentari dan bintang-bintang
-Siapakah aku di hadapan tuhanku???



No comments:

Post a Comment