Friday 31 May 2013

Kelembutan Cara Rasulullah..

                                                        
Assalamualaikum w.b.t..

Hari nie aku rajin nak menulis. hee.. bukan senang kan nak ada mood menulis nie.. Ape-ape pun entry kali nie aku tulis untuk berkongsi sedikit ilmu. Ilmu nie aku ambil dari program Tv kt tv9 yang bertajuk “Signs of the Hereafter”. Ia menerangkan cara dan bagaimana Nabi menentang kaum kafir dulu dengan begitu lembut sekali. Nabi tidak berputus asa dalam menyebarkan ajaran islam dulu..

Nabi tidak sesekali memaksa dengan kekerasan orang-orang bukan islam untuk masuk islam. Nabi hanya menentang atau berperang dengan kaum kafir yang akan membuat Nabi dan orang islam terancam nyawanya. Nabi sering berpesan kepada para sahabat dan pengikutnya jangan menggunakan kekerasan, jangan cemarkan sungai, jangan tebang pokok, jangan bakar kediaman mereka, jangan serang mereka pada waktu malam kerana akan mengejutkan ibu mereka yang menyusukan anak. Subhanallah.. begitu lembut cara nabi dalam menentang kaum kafir. Nabi juga melarang pengikutnya menyerang mereka semasa mereka menyembah tuhan mereka..

Kita sebagai umatnya haruslah berusaha dalam menjadikan Nabi sebagai role model dalam menjalani hidup yang penuh mencabar ini.. 

Ok, setakat itu je untuk hari ini. Moga bermanfaat!

Wallahu a’lam..







No comments:

Post a Comment